سوالات کنکور
دين و زندگي
دین و زندگی دوره دبیرستان


 تست ها کنکور  - کتاب پیش دانشگاهی  1و2

 

 

1- پیام آیه ی شریفه ی: افرأیتم النّارَ الّتی تورون اانتُم انشأتُم شجرتَها ام نَحنُ المنشئون نحنُ جعلناها تذکرهّ و متاعاً للَمُقْوین  همان ......... تأثیرگذاری انسان در فعّالیت ها ................. و اعلان توحید در ................ می باشد.

 

1) قبول- به صورت مستقل – ولایت

 

 

2) رد- به صورت مستقل- ولایت

 

 

3) رد- نه به صورت مستقل- ربوبیّت

 

 

4) قبول- نه به صورت مستقل- ربوبیّت

 

 

2- آیات شریفه ی ( الّذین یذکرون الله قیاماً و قعوداً...) ( و من یتول الله و رسوله...) و ( و من یسلم وجهه الی الله و هو محسن) به ترتیب بیانگر کدام بعد از ابعاد توحید است؟

 

1) افعالی- عبادی- عبادی

 

 

2) عبادی- افعالی- عبادی

 

 

3) افعالی- عبادی- افعالی

 

 

4) عبادی- افعالی- افعالی

 

 

3- اولین قدم در دوستی خالصانه با خداوند برخورداری از ... است و اولین ثمره ی اخلاص،... می باشد.

 

1) حسن فاعلی و حسن فعلی- احساس اطمینان و آرامش

 

 

2) عمل صالح و حسن فعلی- احساس اطمینان و آرامش

 

 

3) حسن فاعلی و حسن فعلی- عدم نفوذ شیطان و یأس او

 

 

4) نیت الهی و حسن فاعلی- عدم نفوذ شیطان و یأس او

 

 

4- توبه یعنی بازگشت، کاربرد این کلمه در قرآن برای خداوند به معنای ... است که آیه ی شریفه ی ... حاکی از آن است.

 

1) بازگشت وی از عقوبت به سوی لطف و آمرزش- ( فمن تاب من بعد ظلمه)

 

 

2) بازگشتن از گناه به سوی فرمان برداری از خداوند- ( فمن تاب من بعد ظلمه)

 

 

3) بازگشتن از گناه به سوی فرمان برداری از خداوند- ( فان الله یتوب علیه)

 

 

4)بازگشت وی از عقوبت به سوی لطف و آمرزش- ( فان الله یتوب علیه‌)

 

 

5- فهم رویّه ی خداوند در ابقای « درستکاران» از دقّت در آیه ی ... محقّق می گردد و ارزانی شدن « رهنمودها» مفهوم به دست آمده از آیه ی ... می باشد.

 

1) و ما کانَ ربّک لیهلک القُری بِظُلم و اهلُها مصلحون)- (من کان یُریدُ حَرْث الآخره نَزد له فی حَرْثهِ)

 

 

2) (و ما کانَ ربّک لیهلک القُری بِظُلم و اهلُها مصلحون)- ( قد جائکم بصائر من ربّکم فمن اَبصر فَلِنَفسه و من عَمِیّ فَعلّیها)

 

 

3) (الّا من تاب و آمن و عمل عملاً صالحاً فاولئک یبدّل الله سیّئاتهم حسنات)- (من کان یُریدُ حَرْث الآخره نَزد له فی حَرْثهِ)

 

 

4-(الّا من تاب و آمن و عمل عملاً صالحاً فاولئک یبدّل الله سیّئاتهم حسنات)- (من کان یُریدُ حَرْث الآخره نَزد له فی حَرْثهِ)

 

 

6- تعیین نقشه ی پدیده ها با ... خداوند و تحقّق آن با .... او است که به ترتیب، ... و .... رقم می خورد.

 

1) حکمت- اراده- قضا- تقدیر

 

 

2)اراده- حکمت- قضا- تقدیر

 

 

3)حکمت- اراده- تقدیر- قضا

 

 

4) اراده- حکمت- تقدیر- قضا

 

 

7- قرآن کریم انسان ها را به جای روی گردانی از نعمت های حلال به دوری از ... توصیه می کند و می فرماید ....

 

1) گناهان و کارهای زشت- ( قل من حرّم زینه الله التی اخرج لعباده ...)

 

 

2) گناهان و کارهای زشت- ( قل انّما حرّم ربّی الفواحش ما ظهر منها و ما بطن ...)

 

 

3) دلبستگی به زینت های دنیوی- ( قل انّما حرّم ربّی الفواحش ما ظهر منها و ما بطن ...)

 

 

4) دلبستگی به زینت های دنیوی- ( قل من حرّم زینه الله التی اخرج لعباده ...)

 

 

 

 

 

8- معرفت برتر و عمیق، معرفتی است که ... و بستر اصلی حرکت به سوی این هدف ... است.

 

1) تنها مؤثر در نظام آفرینش راخدا بدانیم- پاکی و صفای فطری قلب

 

 

2) در پشت پرده ی ظاهر و در ورای هر چیزی، خدا را ببیند- پاکی و صفای فطری قلب

 

 

3) در پشت پرده ی ظاهر و در ورای هر چیزی، خدا را ببیند- اخلاص عبودیّت و بندگی برای خدا

 

 

4) تنها مؤثر در نظام آفرینش را خدا بدانیم- اخلاص عبودیّت و بندگی برای خدا

 

 

9- با توجّه به آیه ی شریفه ی: ( اِتخذوا احبارَهم و رُهبانَهم ارباباً من دونِ الله و المَسیحَ ابن مَریَم ...) نکوهیدگان از شرک ... ، .... بودند که مبتلا به شرک .... شدند.

 

1) عبادی- معتقدان به ربوبیّت احبار و رهبان و حضرت مسیح- عملی

 

 

2) نظری- معتقدان به ربوبیّت احبار و رهبان و حضرت مسیح- ذاتی

 

 

3) عبادی- دانشمندان و راهبان دینی عاملان انحراف در دعوت حضرت مسیح- عملی

 

 

4) نظری- دانشمندان و راهبان دینی عاملان انحراف در دعوت حضرت مسیح- ذاتی

 

 

10- زندگی عرصه ی تلاش برای بروز و ظهور توحید ... است که پیام آیه ی شریفه ی .. حاکی از آن است.

 

1) نظری- ( قل انّما اعظکم بواحدهٍ ان تقوموا لله مثنی و فرادی)

 

 

2) عملی- ( قل انما اعظکم بواحدهٍ ان تقوموا لله مثنی و فرادی)

 

 

3) عملی- ( و لله ما فی السّماوات و ما فی الأرض و الی الله تُرجَعَ الأمور)

 

 

4) نظری- ( و لله ما فی السّماوات و ما فی الأرض و الی الله تُرجَعَ الأمور)

 

 

11- آیات شریفه ی: ( یا ایتها انفس المطمئنّه ارجعی الی ربک ...) و ( الّذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا...) به ترتیب بیانگر ... و ... است که از لوازم  .... می باشد.

 

1) یاد معاد و روز حساب- اهتمام به عمل صالح- رسیدن به حقیقت بندگی

 

 

2) راز و نیاز با خداوند- اهتمام به عمل صالح- تماش صادقانه در راه خدا

 

 

3) یاد معاد و روز حساب- افزایش معرفت به خداوند- رسیدن به حقیقت بندگی

 

 

4) راز و نیاز با خداوند- افزایش معرفت به خداوند- تلاش صادقانه در راه خدا

 

 

12- گرفتار آمدن جوامع به گناهان و انحراف هائی هم چون: « رشوه گیری، رباخواری، بی توجّهی به عفاف و پاکدامنی و جز آن نیازمند به توبه ی ... و درمان بخش آن ، عمل به وظیفه ی ... است که بر دوش ... نهاده شده است.»

 

1) اجتماعی- مبارزه با مفاسد اجتماعی- حاکمان جامعه

 

 

2) فردی- مبارزه با مفاسد اجتماعی- حاکمان جامعته

 

 

3) فردی- نظارت همگانی- عالمان به حلال و حرام

 

 

4) اجتماعی- نظارت همگانی- عالِمان به حلال و حرام

 

 

13- تعیین مسیر حرکت خورشید و جایگاه های ماه که بتوانیم ساعات، روزها، ماه ها و فضل ها را تنظیم نموده با اعتماد و اطمینان از دقّت و نظم آن، برنامه ریزی و عمل کنیم برخاسته از ...  الهی و حاکی از ... خداوند است.

 

1) تقدیر- اراده و خواست

 

 

2) قضای- اراده و خواست

 

 

3) تقدیر- علم و حکمت

 

 

4) قضای- علم و حکمت

 

 

14- یکی از جنبه های عدالت خواهی رسول خدا (ص) مبارزه با تبعیض نژادی و امتیازات اشرافی بود که آیه ی شریفه ی ... حاکی از آن است.

 

1)  ( قل یا اهل الکتاب تعالوا الی کلمه سوا بیننا و بینکم الا نعبد الا الله ...)

 

 

2) ( هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحقّ لیظهره علی الدّین کلّه...)

 

 

3) من عمل صالحاً من ذکر او انثی و هو مؤمن فلنحیینه حیاه طیبه)

 

 

4) (یا ایها النّاس انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوباً و قبائل ...)

 

 

 

 

 

15- تمام موارد، بیانگر توحید ذاتی است، به جز مورد:

 

1) ( هو الواحد القهّار)- ( لیس کمثله شی)

 

 

2) ( لیس کمثله شی)- ( ما لهم من دونه من ولی)

 

 

3) ( و لم یکن له کفوا احد) – (قل هو الله احد)

 

 

4) ( قل هو الله احد)- ( و اعلموا انّ الله غنیَّ حمید)

 

 

16- بر مبنای اندیشه ی اسلامی، اطاعت از پیامبر(ص) و اطاعت از جانشینان معصوم آن بزرگوار، لازمه ی توحید ... و دست یابی به شخصیّت یگانه، مرهون عبودیّت و پرستش خداوند در بعد .... است.

 

1) افعالی- فردی

 

 

2) عبادی- اجتماعی

 

 

3) عبادی- فردی

 

 

4) افعالی اجتماعی

 

 

17- اولین ثمره ی اخلاص در انسان کدام است؟

 

1) تقرب به پیشگاه الهی و وصال و لقای پروردگار

 

 

2) صفات کمالیه ی خداوند در انسان تجلی پیدا می کند.

 

 

3) عدم نفوذ شیطان و مأیوس شدن او از انسان مخلص

 

 

4) احساس اطمینان و آرامش روحی و نجات از اضطراب ها

 

 

18- نخستین گام در ورود به دروازه ی رحمت الهی آن گاه برداشته می شود که:

 

1) تصمیم جدّی بر عدم بازگشت به گنا، اتّخاذ شود.

 

 

2) حقّ الله تضییع شده در حد امکان، گزارده شود.

 

 

3) شیرینی گناه به تلخی حسرت و اندوه آلایش به گناه، تبدیل شود.

 

 

4) حق النّاس تضییع شده در حدّ امکان جبران و با دعاء و صدقه، گزارده شود.

 

 

19- مفهوم آیه ی شریفه ی: ( لا الشمس ینبغی لها ان تدرک القمر و لا اللّیل سابق النّهار و کل فی فلک یسبحون) مربوط به ... است که سبب شده است که ما بتوانیم:

 

1) تقدیر الهی- ایام را تنظیم نموده و با اعتماد و اطمینان از دقت و نظم آن، برنامه ریزی و عمل کنیم.

 

 

2) قضای الهی- ایام را تنظیم نموده و یا اعتماد و اطمینان از دقت و نظم آن، برنامه ریزی و عمل کنیم.

 

 

3) تقدیر الهی- به حکمت و قدرت خداوند که مسیر حرکت خورشید و جایگاه های ماه را معیّن و مقدّر فرموده است، پی ببریم.

 

 

4) قضای الهی- به حکمت و قدرت خداوند که مسیر حرکت خورشید و جایگاه های ماه را معیّن و مقدّر فرموده است، پی ببریم.

 

 

20- دیدگاه متعادل اسلام، نسبت به بهره وری از نعمت های دنیائی و معنوی که یکی از مظاهر تمدّن اسلامی است، از دقّت در کدام مورد، مفهوم می گردد؟

 

1) ( قُل من حرم زینه الله التی اخرج لعباده و الطیبات من الرزّق)

 

 

2) ( قل انّما حرم ربّی الفواحش ما ظهر منها و ما بطن و الاثم و البغیَ)

 

 

3) (مِن عمل صالحاً من ذَکر او انثی و هو مؤمن فلنحیینه حیوه طیبه)

 

 

4) ( یا ایها النّاس انّا خلقناکم من ذَکر و انثی و جعلناکم شُعوباً و قبائل لتعارفُوا)

 

 

21- از دقّت در کدام مورد« تقویت ایمان و اراده» به عنوان عمل به مسئولیّت انسانی- اسلامی خویش، به منظور ارائه ی « امّتی اسوه» مفهوم می گردد؟

 

1) ( و من یَتول الله و رسوله فأنّ حزب الله هم الغالبون

 

 

2) ( اُدْعُ الی سبیل ربّک بالحکمه و الموعظه الحسنه و جادلهم بالتی هی احسنْ)

 

 

3) ( و لتکن منکم امّه یدعون الی الخیر و یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر)

 

 

4) ( و قال موسی لقومِه اِستعینُوا بالله و اصبروا انَ الأرض لله یُورثُها من یشاءُ من عباده و العاقبه للمتّقین)

 

 

 

 

 

22- آیات شریفه ی: ( الحمد لله ربّ العالمین اهدنا الصّراط المستقیم) به ترتیب بیانگر کدام یک از مراتب توحید است؟

 

1) عملی- افعالی- افعالی

 

 

2) عملی- افعالی- ذاتی

 

 

3) ذاتی- ذاتی- افعالی

 

 

4) ذاتی- افعالی- ذاتی

 

 

23- یکی از راه های بسیار مؤثر برای تقویت عبودیت، توجّه مداوم به معاد است و قرآن کریم می فرماید: خدا و رسول را اطاعت کنید، باشد که مشمول رحمت خدا قرار گیرید و آن گاه می فرماید:

 

1) ( و الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا و ان الله لمع المحسنین)

 

 

2) ( الم اعهد الیکم یا بین ءادم ان لا تعبدوا الشیطان انّه لکم عدو مبین)

 

 

3) ( و سارعوا الی مغفرٍه من ربکم و جَنهً عرضها السماوتات و الارض اعدت للمتقین)

 

 

4) ( اتخذوا احبارهم و رهبانهم ارباباً من دون الله و المسیح بن مریم و ما امروا الاّ لیعبدو الله)

 

 

24- از پرتگاه های خطرناک سقوط در وادی ضلالت آن جاست که انسان گناه خود را ... کند یعنی ... و وقتی ... ..

 

1) فراموش- از زشتی آن غافل شود- به گناهی عادت کند- راه اعتراض را بر عقل بندد.

 

 

2) توجیه- راه اعتراض را بر عقل بندد- به گناهی عادت کند- از زشتی آن غافل شود.

 

 

3) فراموش- راه اعتراض را بر عقل بندد- گناهی را کوچک بشمارد- از زشتی آن غافل شود.

 

 

4) توجیه از زشتی آن غافل شود- گناهی را کوچک بشمارد- راه اعتراض را بر عقل بندد.

 

 

25- نفی نقش علّتها در پیدایش موجودات، به معنای ...است.

 

1) به انجام رساندن، پایان دادن و حتمیّت بخشیدن به موجودات جهان

 

 

2) حاکمیّت قضاء و قد الهی در اندازه گرفتن و ایجاد اندازه در نظام خلقت

 

 

3) منفرد و جدا از هم دیدن تقدیرات الهی و نظام حاکم بر جهان خلقت

 

 

4) مقدّر به تقدیر الهی بودن موجودات و سر سپردگی در برابر اراده ی او بودن

 

 

26- حکومت در بلاد اسلامی پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام (ص) دگرگون شد، به طوری که حاکمان... که خود را جانشین رسول خدا (ص) می دانستند، ....

 

1) بنی امیه و بنی عباس- شیوه ی سلاطین ایران و روم را دی پیش گرفتند و حکومت های مستبد تشکیل دادند.

 

 

2) ظاهر ساز بنی امیه و بنی عباس- شیوه ی سلاطین ایران و روم را دی پیش گرفتند و حکومت های مستبد تشکیل دادند.

 

 

3) بنی امیه و بین عباس- به روش پادشاهان و رؤسای قبایل، ثروت اندوزی نامشروع و فساد را پیشه خود کردند.

 

 

4) ظاهر ساز بنی امیه- - به روش پادشاهان و رؤسای قبایل، ثروت اندوزی نامشروع و فساد را پیشه خود کردند.

 

 

27- اساسی ترین نیازهای آدمی که .......... است به دنبال پدیده ی .................. تبدیل به ............... شد.

 

1-استفاده ی درست از مواهب طبیعی و رفاه مالی – استعمار – وابستگی

 

 

2-نجات از پدیده ی استعمار و دستیابی به آزادی – استعمار – وابستگی

 

 

3-آگاهی به حقوق مادی و بهره وری از آن – تولید انبوه کالا – دل مشغولی دائمی

 

 

4-پرورش و تکامل بعد معنوی و متعالی او – تولید انبوه کالا – دل مشغولی دائمی

 

 

28- پیام آیه ی شریفه ی (( لا ینهاکم الله عن الذین لم یقاتلوکم فی الدین و لم یخرجوکم من دیارکم ان تبروهم و تقسطوا الیهم )) قبول ارتباط ........... با کسانی است که ............

 

1-قسط و عدل – در سرزمین شما زندگی می کنند.                                2-داد و ستد – در سرزمین شما زندگی می کنند.

 

 

3-داد و ستد – با شما در حال جنگ و ستیز نباشند.                                4-قسط و عدل – با شمار در حال جنگ و ستیز نباشند.

 

 

 

 

 

29- پیام آیه ی شریفه ی: ( لا اله الأ هو خالق کلُ شی فاعبدوه) به ترتیب توحید ... و ....... و ....... می باشد

 

1) ذاتی- افعالی- عملی

 

 

2) نظری- ذاتی- افعالی

 

 

3) ذاتی- عبادی- عملی

 

 

4) نظری- عملی- افعالی

 

 

30- کدام مورد از مصادیق شرک خفی نیست؟

 

1) انسان در کنار تدبیر الهی، برای تدبیر خود حسابی جداگانه باز کند و فکر کند که می تواند موجودی را تربیت کند.

 

 

2) اگر شیء از ابزار بودن خارج شود و هدف و محور زندگی قرار گیرد و علاقه ی به آن، جایگزین خدا قرار بگیرند.

 

 

3) اگر « کسی ثبات در قوانین و رویدادهای طبیعی را که به انسان امکن برنامه ریزی می دهد» در طول اراده خداند بداند.

 

 

4) انسان به جای تبعیت از خداوند و کسب رضایت او، از غیر خدا اطاعت کند و کارهایش را برای رضایت دیگری انجام دهد.

 

 

31- در قرن اول و دوم هجری گروهی درجامعه اسلامی پیدا شدند که می گفتند.... ائمه اطها (ع) قاطعاته در مقابل این انحراف ایستادند و قرآن در این باره می فرماید:

 

1) ایمان شرط سعادت نیست- ( و الّذین جاهدوا فینا لنهدینهم سَبُلنا)

 

 

2) عمل شرط ایمان نیست-( و الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سَبُلنا)

 

 

3) ایمان شرط سعات نیست.( اِنّ ربّی و ربُّکم فاعبدوه هذا صِراط مستقیم)

 

 

4) ایمان شرط ایمان نیست. .( اِنّ ربّی و ربُّکم فاعبدوه هذا صِراط مستقیم)

 

 

32- با تدبر در آیه ی شریفه ی: ( فَمَن تابْ مِنْ بعد ظُلمِه و أصلَحَ فَانَّ اللهَ یتوبُ علیه اِنَّ اللهَ غفورُ رحیم) کدام مفهوم مستفاد نمی گردد؟

 

1) بین گناه تا غفران فاصله و مرحله ای نیست. توبه دل ها را پاک می کند و گناهان را می شوید.

 

 

2) هر کس بعد از ستم کردنش توبه کند و به صلاح در آید خداوند توبه ی او را می پذیرد که او آمرزنده ی مهربان است.

 

 

3) بین گناه تا غفران دو مرحله انجام می شود. توفیق توبه از خداوند و بازگشت از عقوبت به سوی لطف الهی

 

 

4) قرآن کریم که کلمه توبه را برای خداوند به کار برده است به معنای بازگشت از عقوبت به سوی لطف و آمرزگاری است.

 

 

33- دعوت به « تفکر، تعقل و خرورزی» از توجه به کدام آیه مفهوم می گردد؟

 

1) ( قل آمنتَ بما اَنزل الله من کتاب و أمِرتُ لاْعدلْ بینکم الله ربّنا و ربّکم)

 

 

2) ( قل یا اهل الکتاب تعالوا الی کلمه سواءٍ  بیننا و بینکم أنْ لا نعبدالاّ الله)

 

 

3) یا ایها النّاس انْا خلقناکم من ذُکْرُ و أنثی و جعلناکم شعوباً و قبائل لتعارفُوا)

 

 

4) قل هل یَسْتوی الّذین یعلمون و الّذین لا یعلمون انْما یتذکْر اولوا الألباب)

 

 

34- مول

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 4 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط مینا عسكري

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 20
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 24
بازدید ماه : 384
بازدید کل : 343295
تعداد مطالب : 53
تعداد نظرات : 49
تعداد آنلاین : 1

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً