سوالات کنکور
دين و زندگي
دین و زندگی دوره دبیرستان


65- پیام آیه ی شریفه ی : (( و من یسلم وجهه الی الله و هو محسن فقد استمسک بالعروه الوثقی و الی الله عاقبه الأمور)) کدام است؟

 

 

1-لازمه ی تمسک به دست آویز محکم، برخورداری از توحید ذاتی است.

 

 

2- لازمه ی تمسک به دست آویز محکم، برخورداری از توحید عملی است.

 

 

3-قبول اسلام و عمل به نیکی ها و محول کردن کارها به خدا، نشانه ی بهره مندی از توحید عملی است.

 

 

4-قبول اسلام و عمل به نیکی ها و محول کردن کارها به خدا، نشانه ی بهره مندی از توحید ذاتی است.

 

 

66- آیات مبارکه ی ((‌لو کنا نسمع او نعقل ما کنا فی اصحاب السعیر)) و (( و الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا)) برای رسیدن به اخلاق به ترتیب هر یک به کدام مورد اشاره دارد؟

 

1-اهتمام به عمل صالح – تقویت روحیه حق پذیری

 

 

2- تقویت روحیه حق پذیری - اهتمام به عمل صالح

 

 

3-راز و نیاز و کمک خواستن از خداوند – افزایش معرفت به خداوند

 

 

4- افزایش معرفت به خداوند - راز و نیاز و کمک خواستن از خداوند

 

 

67- بی توجهی به عفاف و پاک دامنی و اطاعت از غیرخدا، به ترتیب از گناهان .......... و ............ است و نیازمند به توبه ی ........ و طریق تحقق آن ، عمل به فریضه ی ................ می باشد.

 

1-فردی – فردی- فردی – امر به معروف و نهی از منکر

 

 

2- فردی – فردی- فردی- جهاداکبر یا مبارزه با خودحیوانی

 

 

3-اجتماعی – اجتماعی – اجتماعی - امر به معروف و نهی از منکر

 

 

4- اجتماعی – اجتماعی – اجتماعی - جهاداکبر یا مبارزه با خودحیوانی

 

 

68- گذر از عصر جاهلیت به عصر اسلام نیازمند ............ و ............ بود.

 

1-تغییر در نگرش انسان ها – تغییرات اساسی در زندگی مردم مبتنی بر تفکر و علم

 

 

2- تغییر در نگرش انسان ها- تحول بنیادین در شیوه ی زندگی فردی و اجتماعی مردم

 

 

3-مبارزه با جهل و خرافه پرستی - تغییرات اساسی در زندگی مردم مبتنی بر تفکر و علم

 

 

4- مبارزه با جهل و خرافه پرستی- تحول بنیادین در شیوه ی زندگی فردی و اجتماعی مردم

 

 

69- یکسانی جایگاه و منزلت زن و مرد که یکی از مظاهر تمدن اسلامی است، از دقت در کدام مورد، مفهوم می گردد ؟

 

1-(( و قل امنت بما انزل الله من کتاب و امرت لاعدل بینکم الله ربنا و ربکم )).

 

 

2-(( هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون )) .

 

 

3-یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوباً و قبائل لتعارفو ان اکرمکم عندالله اتقاکم )) .

 

 

4-من عمل صالحاً من ذکر او انثی و هو مؤمن فلنحیینه حیوه طیبه و لنجزینهم اجرهم باحسن ما کانوا یعلمون )) .

 

 

70- (( نیکی کردن و با قسط و عدل رفتار کردن )) یکی از پایه های تمدن اسلامی است، افرادی مشمول این مهر و محبت گسترده می شوند که مصداق آیه ی شریفه ی ...... باشند.

 

1-(( ولتکن منکم امه یدعون الی الخیر )) .

 

 

2-(( و من یتول الله و رسوله و الذین آمنوا )).

 

 

3-ان الأرض لله یورثها من یشاءُ من عباده )) .

 

 

4-لم یقاتلوکم فی الدین و لم یخرجوکم من دیارکم )).

 

 

 

 

 

 

 

 

71- آیه ی شریفه ی (( و من یتول الله و رسوله ... )) و (( لا اله الا هو)) به ترتیب مبین کدام بعد از ابعاد توحید است ؟

 

1-ذاتی – صفاتی                2-عبادی – افعالی              3-افعالی – عبادی              4-صفاتی – ذاتی

 

 

72- جدا دانستن ذات و صفات یا انفکاک صفات از یکدیگر نسبت به پدیدآور هستی، منتهی به شرک............ از مرتبه ی ......... و مؤثر به حساب آوردن غیرخدا در زندگی خود، منتهی به شرک.............. از مرتبه ی .............. آن است.

 

1-عملی – خفی – عملی – جلی                                2-نظری – خفی – نظری – خفی

 

 

3-نظری – جلی – نظری – جلی                                4-عملی – جلی – عملی – خفی

 

 

73- بنا به تعبیر امیر مؤمنان، علی علیه السلام ، نهایت آرزوی عارفان، دوست دل های راست روان، مقام ................. است که ............ میوه ی اخلاص در ............ است.

 

1-پذیرش توحید ذاتی و صفاتی – بالاترین – بندگی                   

 

 

2- پذیرش توحید ذاتی و صفاتی- اولین – اعتقاد

 

 

3-تقرب به پیشگاه محبوب حقیقی – بالاترین – بندگی

 

 

4- تقرب به پیشگاه محبوب حقیقی- اولین – اعتقاد

 

 

74- توجیه گناه و عادت به آن، از .............. و توبه گناهان را از قلب خارج می کند و آن را شست و شو می دهد این عمل را ............. می گویند ، به همین دلیل رسول خدا می فرماید :

 

1-پرتگاه های خطرناک سقوط در وادی ضلالت است – پیرایش – (( التائب من الذنب کمن لا ذنب له ))

 

 

2- پرتگاه های خطرناک سقوط در وادی ضلالت است – تخلیه- (( التوبه تطهر القلوب و تغسل الذنوب ))

 

 

3-گناهانی است که آدمی را از مسیر توحید خارج می کند- پیرایش - (( التائب من الذنب کمن لا ذنب له ))

 

 

4- گناهانی است که آدمی را از مسیر توحید خارج می کند- تخلیه -(( التوبه تطهر القلوب و تغسل الذنوب ))

 

 

75- بیت : (( قطره ای کز جویباری می رود                     از پی انجام کاری می رود )) با کدام آیه ی شریفه ی تناسب مفهومی ندارد؟

 

1-(( و القمر قدرناه منازل حتی عاد کالعرون القدیم ))

 

 

2-(( و الشمس تجری لسمتقر لها ذلک تقدیر العزیز العلیم ))

 

 

3-(( ان الله یمسک السماوات و الارض ان تزولا و لئن زالتا ان امسکها من احد من بعده ... )).

 

 

4-(( و سخر لکم ما فی السماوات و ما فی الارض جمعیاً منه ان فی ذلک لایات لقوم یتفکرون )).

 

 

76- پیام کدام آیه با ندای اولین روز دعوت پیامبر گرامی اسلام، مطابقت دارد؟

 

1-(( فلذلک فادع و استقم کما امرت و لاتتبع اهواء هم )) .

 

 

2-(( قل متاع الدنیا قلیل و الآخره خیر لمن اتقی و لاتظلمون فتیلاً )).

 

 

3-(( تعالوا الی کلمه سواء بیننا و بینکم الا نعبد الا الله و لانشکر به شیئاً )).

 

 

4-(( و قل آمنت بما انزل الله من کتابٍ و امرت لاعدل بینکم الله ربنا و ربکم )).

 

 

77- نگاهی که در تمدن جدید به انسان، دین و حکومت شد، نظام های سیاسی و قوانین و مقررات فقط دغدغه ی این را داشتند که ........ این اندیشه که زیربنای بیشتر نظام های سیاسی و قوانین اجتماعی جوامع کنونی غرب می باشد............ است.

 

1-انسان ها بتوانند به طور مسالمت آمیز در کنار یکدیگر زندگی کنند – امپریالیسم

 

 

2-انسان ها بتوانند به طور مسالمت آمیز در کنار یکدیگر زندگی کنند – لیبرالیسم

 

 

3-حقوق مردم در مقابل دولت به رسمیت شناخته نشود- لیبرالیسم

 

 

4- حقوق مردم در مقابل دولت به رسمیت شناخته نشود- امپریالیسم

 

 

78- کدام آیه ، جامع همه ی ابعاد توحید است و پیام آیه ی شریفه ی : (( افرأیتم النار التی تورون ­ أنتم انشاتم شجرتها ام نحن المنشئون )) کدام بعد توحید است ؟

 

1-(( لا اله الا الله )) – ربوبیت                                                           2-(( لا اله الا الله )) خالقیت

 

 

3-((ان الله ربی و ربکم )) – ربوبیت                                                     4-((ان الله ربی و ربکم ))- خالقیت

 

 

 

 

 

79- جمله ی (( جهان از یک اصل پدید آمده و به همان نیز باز می گردد ، بیانگر توحید .............. و آیه ی شریفه ی .......... مؤید آن است.

 

1-ذاتی – (( قل الله خالق کل شی ء))                                                  2-افعالی – (( قل الله خالق کل شی ء))

 

 

3-ذاتی – (( و اعلموا ان الله غنی حمید))                                              4-افعالی – (( و اعلموا ان الله غنی حمید))

 

 

80- اخلاص در بندگی که همان ............... است ، بیانگر توحید .............. است.

 

1-اعتقاد خالص به خدا داشتن – ذاتی                                                  2- اعتقاد خالص به خدا داشتن – عبادی

 

 

3-یگانه شدن انسان برای خدا – ذاتی                                                  4- یگانه شدن انسان برای خدا – عبادی

 

 

81- با توجه به آیه ی شریفه ی (( ان الله یمسک السماوات و الارض ان تزولا ... )) ، انسان متوجه می شود که با ........... نام دیگر سامان بخشی الهی نظام ........................ است.

 

1-قدرت اختیار و اراده ی که خداوند به انسان عطا کرده و با بهره مندی از آن دروازه های پیشرفت را فتح می کند- قضا و قدرالهی

 

 

2- قدرت اختیار و اراده ی که خداوند به انسان عطا کرده و با بهره مندی از آن دروازه های پیشرفت را فتح می کند-حکیمانه ی هستی

 

 

3-اعتماد به قانون مندی و نظام جهان است که می تواند استعدادهای خود را به فعلیت برساند و پله های کمال را طی کند- قضا و قدرالهی

 

 

4- اعتماد به قانون مندی و نظام جهان است که می تواند استعدادهای خود را به فعلیت برساند و پله های کمال را طی کند- حکیمانه ی هستی

 

 

82- رسول خدا (ص) آمد تا آداب جاهلی را نابود کند و مردم را به سوی زندگی مبتنی بر ............... سوق دهد و اولین آیاتی که بر رسول خدا (ص) نازل شد درباره ی .................. بود.

 

1-مبدأ و معاد – یگانگی خداوند                                                                     2-تفکر و علم – یگانگی خداوند

 

 

3-مبدأ و معاد- دانش و آموختن                                                                     4-تفکر و علم – دانش و آموختن

 

 

83- الندگی علمی در تمدن اسلامی ، دچار مشکلات و آفاتی شد که ............ و ............. از آن جمله بودند ، و می توان آنها را از عوامل .................. تمدن اسلامی در قرن های بعد به شمار آورد.

 

1-رکود و سستی جامعه – گروه های متصوفه – اجتماعی سقوط

 

 

2-رکود و سستی جامعه – منزوی کردن فلاسفه – اجتماعی سقوط

 

 

3-ظاهرگرایی و سطحی نگری – گروه های متصوفه – فکری اقول

 

 

4-ظاهرگرایی و سطحی نگری – منزوی کردن فلاسفه – فکری اقول

 

 

84- تصور استقلال در فاعلیت مخلوقات ، منجر به شرک ................... می شود و فهم درست ارتباط طولی در پدیده ها عین توحید ................. است.

 

1-افعالی – ذاتی                2-ذاتی – افعالی                            3-افعالی – افعالی              4-ذاتی – ذاتی

 

 

85- ظهور گرایش های برتر، مانند حقیقت طلبی و عدالت خواهی در انسان نتیجه ی حل ............... و ............ می باشد.

 

1-تمایلات درونی خود – تنظیم و کنترل غرایز                                       2-تمایلات درونی خود – تسلط و سرکوب غرایز

 

 

3-تضادهای درونی خود – تنظیم و کنترل غرایز                                      4-تضادهای درونی – تسلط و سرکوب غرایز

 

 

86- مفهوم بیت : (( بندگی کن تا که سلطانت کنند      تن رها کن تا همه جانت کنند)) با کدام مورد مناسبت دارد؟

 

1-(( یا بنی آدم اطعنی فی ما امرتک اجعلک غنیا لا تفتقر))

 

 

2-(( یا بنی آدم اطعنی فی ما امرتک اجعلک غنیا لا تموت ))

 

 

3-(( یا بنی آدم اطعنی فی ما امرتک اجعلک تقول للشیء کن فیکون ))

 

 

4-(( و لقد کتبناً فی الزبور من بعد الذکر ان الإرض یرثها عبادی الصالحون))

 

 

87- اگر کسی استغفار واقعی را به تأخیر بیندازد, استغفار را بی خاصیت می کند اثر بدتر چنین استغفاری مانند کسی است که ....

 

1-پروردگارش را مسخره کرده است.                                         2-انگار هیچ توبه ای نکرده است.

 

 

3-عمر خود را به بطالت و بیهودگی گذرانده است.                        4-خودش را مسخره کرده و توبه اش قبول نخواهد بود.

 

 

88- پیام آیه ی شریفه ی : (( الله الذی سخرلکم البحر لتجری الفلک فیه بامره و لتبتغوا من فضله ... )) موضوع .......... می باشد.

 

1-سپاسگزاری انسان از نعمت های ناپیدا کرانه ای خداوند که مخلوقات را مسخر او کرد.

 

 

2-مأموریت انسان از سوی خدا که فضل او را با درخواست و مطالبه ی جدی دنبال کند.

 

 

3-شناخت قانون مندی های جهان و قرار گرفتن اختیار انسان در راستای نظام مقدر آن

 

 

4-حاکمیت نظام (( تقدیر)) و قانونمندی بر کل جهان و از جمله , حرکت کشتی ها به فرمان خدا در دریاها

 

 

89- با توجه به آیه ی شر یفه ی (( قل هی للذین امنوا فی الحیاه الدنیا خالصه یوم القیامه )) کدام مطلب مستفاد نمی گردد؟

 

1-اعلام دیدگاه متعادل نسبت به نعمت های دنیایی و معنوی الهی

 

 

2-استفاده از زیبایی ها و نعمت های خداوند و همراه با راز و نیاز و پایبندی به اخلاق .

 

 

3-قرآن انسان هایی را تربیت می کند که رشد و تعالی زندگی مادی و معنوی دارند.

 

 

4-کناره گیری از دنیا و توجه به معنویت و اخلاق که وسیله تقرب به خداوند است.

 

 

90 (( مبارزه با ستمگران و تقویت فرهنگ جهاد و شهادت و صبر )) , یکی از مسئولیت های ما, در نشان دادن زیبایی های تمدن اسلامی است. توجه به این تکلیف , از دقت در کدام مورد , مفهوم می گردد ؟

 

1-(( و لن ترضی عنک الیهود و لا انصاری حتی تتبع ملتهم ))

 

 

2-(( و کذلک جعلنا کم امه وسطا لتکونوا شهداءَ علی الناس ))

 

 

3-(( و من یتول الله و رسوله فان حزب الله هم الغالبون))

 

 

4-(( لا ینها کم الله عن الذین لم یقاتلواکم فی الدین و لم یخرجوکم من دیارکم ))

 

 

69- آيات شريفه " الحمد الله رب العالمين، اهدنا الصراط مستقيم به ترتيب بيانگر كدام يك از مراتب توحيد است

 

1)                 عملی- افعالی- ذاتی

 

 

2)                 عملی- افعالی- افعالی

 

 

3)                 ذاتی- ذاتی- افعالی

 

 

4)                 ذاتی- افعالی- ذاتی

 

 

70- يكی از راه های بسيار موثر برای تقويت عبوديت، توجه مدام به معاد است و قرآن كريم می فرمايد: خدا رسول

 

را اطاعت كنيد باشد كه مشمول رحمت قرار گيريد و آن گاه مي فرمايد:

 

1)                 " و الذين جاهدوا فينا لنهدينهم سبلنا و ان الله لمع المحسنين"

 

 

2)                 " الم اعهد اليكم يا بنی ءادم ان لا تعبدوا الشيطان انه لكم عدو مبين

 

 

3)                 " و سارعوا ال مغفرة من ربكم و جنة و عرضها السماوات و الارض اعدت للمتقين"

 

 

4)                 اتخذوا احبارهم و رهبانهم اربابا من دون الله و المسيح بن مريم و ما امروا الا ليعبدوا الله

 

 

71- از پرتگاه خطرناك سقوط در وادی‌ ضلالت آن جاست كه انسان گناه خود را .......كند يعنی........ووقتی......،.....

 

1)                 فراموش- از زشتی آن غافل شود-به گناهی عادت كند-راه اعتراض بر عقل بندد

 

 

2)                 توجيه- راه اعتراض بر عقل بندد- به گناهی عادت كند- از زشتی آن غافل شود

 

 

3)                 فراموش- راه اعتراض بر عقل بندد- گناهی كوچك شمارد- از زشتی آن غافل شود

 

 

4)                 توجيه- از زشتی آن غافل شود- گناهی كوچك شمارد- راه اعتراض بر عقل بندد

 

 

72- نفی نقش علت ها در پيدايش موجودات به معنای ..........است.

 

1)                 به انجام رساندن پايان دادن و حنميت بخشيدن به موجودات جهان

 

 

2)                 حاكميت قضا و قدر الهي در اندازه گرفتن و ايجاد اندازه در نظام خلقت

 

 

3)                 منفرد و جدا از هم ديدن تقديرات الهی و نظام حاكم بر جهان خلقت

 

 

4)                 مقدر به تقدير الهی بودن موجودات و سرسپردگی در برابر او بودن

 

 

73-حكومت در بلاد اسلامی پس از رحلت پيامبر گرامی اسلام (ص) دگرگون شد، به طوری كه حاكمان ...............كه خود

 

را جانشين رسول خدا(ص) می دانستند و ............

 

1)                 بنی اميه و بني عباس- شيوه سلاطين ايران و روم را در پيش گرفتند و حكومت مستبد تشكيل دادند.

 

 

2)                 ظاهر سازی بنی اميه- به روش پادشاهان و رؤسای قبايل ثروت اندوزی نامشروع و فساد را پيشه خود كردند

 

 

3)                 بنی اميه و بني عباس- به روش پادشاهان و رؤسای قبايل ثروت اندوزی نامشروع و فساد را پيشه خود كردند

 

 

4)                 ظاهر سازی بنی اميه- شيوه سلاطين ايران و روم را در پيش گرفتند و حكومت مستبد تشكيل دادند

 

 

 

 

 

   92- عالي ترين مرتبه ي توحيد به بيان متقيّان ـ علي (ع)، توحيد .......... است كه .......... مي باشد. (سراسري انساني 86)

 

1) ذاتي ـ اعتقاد به يگانگي ذات و واجب الوجود بودن او

 

 

2) صفاتي ـ اعتقاد به يگانگي صفات و يگانگي صفات و ذات

 

 

3) عبادي ـ عمل براي خدا و عبادت براي او و رعايت اخلاص

 

 

4) افعالي ـ اعتقاد به بي نيازي خداوند در اداره و تدبير جهان از هرچه و هر كس

 

 

93- با توجّه به آيات قرآن كريم، بعثت انبياء براي دعوت مردم به پرستش خدا بايد همراه كدام عمل و اعتقاد باشد و بيانگر كدام بعد توحيد است؟ (سراسري انساني 86)

 

1) نفي طاغوت ـ بعد اجتماعي توحيد عبادي                       2) نفي ظلم ـ بعد فردي توحيد عبادي

 

 

3) نفي طاغوت ـ بعد اجتماعي توحيد ذاتي                         3) نفي ظلم ـ بعد فردي توحيد ذاتي

 

 

94- قرآن كريم مي فرمايد: «خدا و رسول را اطاعت كنيد باش

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 4 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط مینا عسكري

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 17
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 21
بازدید ماه : 381
بازدید کل : 343292
تعداد مطالب : 53
تعداد نظرات : 49
تعداد آنلاین : 1

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً